
Španělský hudebník a skladatel Max Corbacho patří mezi naprostou špičku současné ambientní hudby. Jeho styl je charakteristický meditační náladou a jeho produkce svědčí o hlubokém životním vhledu jejího autora, stejně jako rozhovor, který mi poskytl. Koho zajímá, jak takováto hudba vzniká a jak ji vnímá sám její tvůrce, pro takového čtenáře jsou určeny následující řádky.
Kdo je Max Corbacho? Jak ses stal ambientním umělcem?
Max Corbacho je jednoduše lidská bytost. Otázka „Kdo jsem?“ je základní otázkou života. Jsme zde, abychom si uvědomili, kdo doopravdy jsme. Na čemž pracuji.
Můj vztah s ambientní hudbou začal, když jsem slyšel velké pionýry žánru, jako jsou Steve Roach, Robert Rich, Vidna Obmana a spousta dalších.
Jak moc je hudba důležitá ve tvém životě?
Hudba je formou vyjádření, která je mi nejbližší. Stejně jako jakákoli umělecká forma. Nicméně hudba obsahuje tohle všechno a ještě mnohem víc, má schopnost uvést nás do velkého a nevyslovitelného mystéria lidského života způsobem, jakým to nedokáže žádná jiná forma.
Tvoje hudba spouští velmi duchovní zážitky. Jaké emoce chceš sdílet svojí hudbou?
Chtěl bych předat vhled, že vše je v nás. Celý vesmír je tam skryt, je hluboko uvnitř. Často strávíme naše životy naříkáním na události, které se odehrávají v našem světě, ale nikdo nechce změnit nic v sobě sama. Je to přístup, který praktikujeme od dob, co je člověk člověkem. Měníme vše kolem sebe. A děláme to už nějakých 40 000 let. Prošli jsme tisíci revolucemi, válkami a konflikty. A děláme to již 40 000 let. Změnit nejdříve sebe sama. To je klíč. Pokud se změníš, změní se svět. Je možná pouze jediná revoluce, individuální revoluce. Svět je reflexe nás samých. Doufám ve vznik nového globálního vědomí vycházejícího z víry, že vše je jedné a též podstaty. Vše je propojeno.
Kde bereš inspiraci? Kteří umělci ovlivnili tvoji hudbu?
Zdroje inspirace jsou tak nestálé povahy, že je těžké odpovědět na tuto otázku. Někdy musíš strávit celou noc v poušti hledaje inspiraci, někdy musíš vyšplhat na horu. Někdy prostě přijde, když vaříš. Otázkou zůstává, proč k nám inspirace přichází, když strávíme čas o samotě v poušti? Protože v tu dobu jsme skutečně sami sebou. Svobodní od trýzně vlastních myšlenek (které náhodně těkají od minulosti k budoucnosti, nikdy ne přítomnosti). Spočívá to v nepřítomnosti této trýzně, že jsme sami se sebou v těchto chvílích. A máme tu svobodu tvořit. Musíme zůstat v přítomném okamžiku, z minuty na minutu. Inspirace bude s námi. Šplháním po hoře či při vaření.
Hodně umělců ovlivnilo moji hudbu. Na straně vážné hudby například Bach, Debussy, Stravinsky a všichni symfonici dvacátého století. Na poli jazzu samozřejmě Miles Davis a další mistři žánru. V oblasti elektronické hudby velcí němečtí průkopníci Tangerine Dream, Klaus Schulze a v oblasti space music a ambientu Steve Roach, Robert Rich, Vidna Obmana a Michael Stearns.
Podívejme se nyní na tvou hudbu. Vydal jsi devět alb. Které máš nejraději? Které je pro tebe nejdůležitější a proč?
Abych byl upřímný, myslím, že práce, která hodně rozšířila mou základnu fanoušků, je The Talisman. Ne protože by bylo lepší nebo horší než ostatní, ale prostě to bylo album, které ode mě fanoušci čekali. Je pro můj styl hodně charakteristické a u veřejnosti mělo velký úspěch.
Nedávno jsi vydal album Ars Lucis. Spolu s ním vyšla dvě tvá starší alba BreathStream a The Resonant Memory of Earth. Můžeš říct krátce něco o svých znovuvydaných albech?
Ano, BreathStream byl nejprve vydán čistě jako download album skrze server Musiczeit, nicméně s plnou CD kvalitou. Ale v průběhu roku jsem obdržel mnoho e-mailů od svých posluchačů, kteří mě mají rádi, ale mají rádi fyzickou kvalitu řadových alb a mrzelo je, že nemohou mít BreathStream jako originální CD v ruce. To mě donutilo vydat BreathStream jako CD.
The Resonant Memory Of Earth je jedno z mých starých alb vydaných na labelu Space For Music, které už nebylo k dostání. Spousta lidí se také stále sháněla po originálu, takže jsem album znovu vydal na našem labelu ad21music. Tentokrát s 24bitovým remasteringem a trochu upravenou obálkou.
Jaký je tvůj vztah k východním duchovním praktikám, jako je jóga nebo meditace ve svých nesčetných podobách?
Ano, po mnoho let praktikuji jógu a meditaci. Jsou to už tisíce let, co existuje tato jediná technika, jak se zbavit vlastního ega a porozumět sám sobě. Jsem zanícený čtenář východní filozofie, ale nesmíte zůstat u pouhého čtení, protože to jsou pouze prsty ukazující na měsíc, není to měsíc jako takový. Jediný způsob, jak tohoto vhledu dosáhnout, je praktikovat.
Jaké preferuješ syntezátory? Máš rád čistě analogový zvuk, nebo používáš také digitální a softwarové nástroje?
Přiznám se, že jsem nikdy neměl analogový syntezátor. Ale ano, mám některé z těch, které modelují analogový zvuk, jako například Korg Z1. Nikdy jsem nebyl vášnivým příznivcem čistě analogového zvuku, nemám rád fundamentalistický přístup k hraní. Určitě, kdyby mi někdy přišla pod ruku Yamaha CS80, neřekl bych ne! Miluji tyhle syntezátory, ale neměl jsem příležitost je sehnat a upřímně řečeno mám několik přátel, co je prodalo, protože není lehké s nimi pracovat. Má současná sestava je následující:
Korg Triton Extreme
Korg Triton (klasický)
Korg Z1 (rozšířený)
Novation Supernova
Souncraft Mix
Lexicon PCM 80
A množství softwarových sekvencerů a pluginů. Většina hudby je založená na hardwarové syntéze. Přestože jsem se snažil, nedokázal jsem se sblížit se softwarovými syntezátory. Jsem starý člověk!
Jaké jsou tvé plány do budoucna?
Vždy tvořit novou hudbu. Je to můj životní motor. Doufám, že budu mít tu možnost ještě po dlouhou dobu. V současnosti zkoumám nové techniky kompozice, harmonií a posouvám úroveň v práci se syntezátory, samplem atd. Vždycky hodně zkoumám a zkouším, než započnu nový projekt. Rád nabízím nové věci, ale vždy ve svém vlastním stylu.
Tento rozhovor byl napsán pro magazín nekultura.cz. Zde je odkaz na původní umístění:
http://www.nekultura.cz/hudba-rozhovor/max-corbacho-rozhovor-s-ambientnim-umelcem.html
Komentáře
Okomentovat