Přeskočit na hlavní obsah

Suffocation – Příběh obludy (komentovaná diskografie)










Kapela Suffocation patří mezi hlavní architekty brutálního death metalu. Prosluli svojí zvukovou natlakovaností, rytmickou rafinovaností, technickou hravostí a nápaditostí svých válů. V nedávné době o sobě dali znovu vědět novou deskou … Off The Dark Light. Není lepší příležitosti, než se se právě nyní ohlédnout za dosavadní tvorbou těchto charismatických Američanů.

Suffocation vznikli v roce 1988 na Long Islandu v New Yourku a navazovali na rozjíždějící se vlnu smrtícího kovu té doby. V té době nastával obrovský boom nových deathmetalových kapel. Velmi rychle se začal odhalovat potenciál Suffocation. Valivý buldozer s tématy od náboženství po společnost či psychicky narušené osoby se začínal dostávat do povědomí.


Human Waste EP (1991)

Ve složení Josh Barron (basa), Terrance Hobbs (kytara), Doug Cerrito (kytara), Mike Smith (bicí) a Frank Mullen (vokál) vydávají Suffocation svůj první oficiální počin, na kterém najdeme takové proslulé vály jako je Catatonia, Synthetically Revived nebo proslulá Infecting The Crypts. Human Waste nastavilo laťku tehdejší hudební brutality zase o něco výše a právem patří do klenotnice celého žánru. Už obálka mluví za vše. To, co následovalo, však otřáslo doslova celým žánrem.





Effigy Of The Forgotten (1991)

Ve stejném složení a stejném roce vychází slavná stylotvorná učebnice brutality Effigy of the Forgotten, tehdy již ověnčená výbornou obálkou Dana Seagravea. Obludný stroj na coveru desky trhá na kusy nebohý cár masa, který možná býval člověkem. Monstrum oblklopené obrovskými vejci, z nichž jedno se vylíhlo do odpudivého monstra perfektně vystihuje natlakovanost obsaženého materiálu. Divokost a démonická atmosféra celého díla okamžitě obstarala Suffocation status stylotvorného kultu. Jestli se Suffo na Human Waste nadechovali a ošahávali terén, na debutním dlouhohrajícím albu dotáhli tehdy možnou myslitelnou brutalitu do extrému a zahájili novou éru zvukové a hudební razance v death metalu. Označení brutal death metal se krátce po vydání této desky začalo dostávat do širšího povědomí metalového světa a spousta kapel si především z tohoto alba bere dodnes inspiraci. Bible brutality a pro mě jedno z nejdůležitějších alb roku 1991 vedle Human od Death, či Blessed Are The Sick od Morbid Angel. Těžko bychom hledali zásadnější počin.


Breeding The Spawn (1993)

Jo. Zvuk. Víme. Ale že je to album, které přidalo do hudebního rámce Suffocation výraznější prvek techničnosti a skladatelského umu, tudy by se mělo ubírat posluchačovo uznání. Dokonce zprasená produkce se s odstupem času jeví jako plus tohoto alba, protože i tento jeho neduh mu přidal na legendárnosti. Společnost Roadrunner se zanedlouho po vydání desky kapele za produkci omluvila (label tlačil na Suffocation, aby se vyhli studiu Morrisound Scotta Burnse, neboť v té době jeho umu využívalo skutečně obrovské množství kapel, namátkou třeba proslulí Cannibal Corpse, nebo Malevolent Creation). Kapela se proto vrátila do Noise Labs (výstižný název), kde nahrála album Human Waste. Zatímco ale Human Waste špinavý zvukový kabátec slušel, Breeding the Spawn si odneslo v ohledu produkce mnohem víc zvukových šrámů. Snad málo o které desce deathmetalového žánru se toho napovídalo tolik, jako o Breeding The Spawn. Navíc to bylo mé první album, které jsem od Suffocation slyšel a jak se praví, stará láska nerezaví. Pokud bych hodnotil, tak 9/10 hvězdiček (ano, hvězdička dolů je prostě zvuk, ale když ji miluješ, není co řešit). Skladby jako Marital Decimation nebo Breeding The Spawn patří rozhodně do zlatého fondu celého žánru a kapela je dodnes prezentuje živě. Na albu krystalizuje důraz na technickou stránku hudebního výrazu a je debutem skvělého baskytaristy Chrise Richardse. Desku zdobí opět výborná obálka Seagravea. Po vydání Breeding The Spawn se kapela nadechuje ke svému historicky nejpreciznějšímu hudebnímu počinu...


Pierced From Within (1995)

Kult. Technická hravost v kombinaci se skvělým zvukem, který byl o to pečlivěji ošetřen oproti albu předchozímu. Nápaditost. Skutečně asi není nic, co bych dokázal albu vytknout. Ať je to chytrá textová složka, skvělá obálka, brutální a propracovaná atmosféra a velmi melodická sóla a struktury skladeb. Kapela najednou vkládá do své hudby mnohem více melodičnosti a progrese. K brutalitě se přidává skladatelská nápaditost (přítomná samozřejmě i na předchozích albech, ale o to citelnější na tomto). Škopky přebírá Doug Bohn a rozdíl ve stylu hraní jednotlivých bubeníků je znát. K Pierced From Within asi tolik: pokud se považuji za skalního fandu death metalu, znalost tohoto Opus magnum kapely by měla být povinností. Kapely, které na směr diktovaný tímto albem navazují (Odious Mortem, Decrepit Birth), nápaditost a pestrost dále rozšiřují a rozvíjejí. Bez něj by se vývoj žánru dle mého názoru ubíral přeci jen jiným směrem. Nejlepší album kapely.


Despise The Sun EP (1998)

Labutí píseň první éry Suffocation. Čtyři zvukově skvělé brutální vály a znovu nahraná skladba Catatonia. Dave Culross na bicí a poslední počin s Dougem Cerritem na kytaru a Chrisem Richardsem na basu. Album je krátké, stručné a neskutečně tvrdé. Vůle být nekompromisní stříká z každé skladby. Culrossova artilerie umožnila výrazně zrychlit a do budoucna o tomto skvělém bubeníkovi ještě uslyšíme. Suffocation krátce po vydání alba končí. Děje se tak v době, kdy už zájem o death metal výrazně upadá a metaloví fanoušci hledají jiné cesty a nový výraz. Toto období obecně death metalu nepřálo. Bylo třeba počkat, až se chutě metalového světa vytříbí.



Souls To Deny (2004)

Hudbu téhle bandy jsem začal poslouchat rok před vydáním Souls To Deny. Bylo mi patnáct a hltal jsem co se dalo. O to víc mě potěšila informace o jejich návratu. Album Souls To Deny vyšlo na labelu Relapse a nastartovalo novou éru, která pokračuje dodnes. Ve složení Hobbs a Marchais (kytary), Derek Boyer (basa), kterého jste mohli dříve vidět například v Deeds Of Flesh. Mike Smith (artilerie) a samozřejmě božský Frank stvořili Suffocation desku, která je hodně jiná, než například Effigy Of The Forgotten. Co tím myslím – jiný přístup k produkci mě zpočátku zarazil a chvíli trvalo, než jsem si na odlišné zvukové pojetí zvyknul. Kytary jsou měkké, hodně vyčištěné, ale celkově vzato je album produkované skvěle. Co mi nesedělo delší dobu bylo nazvučení Frankova chropotu. Když ale překonáte počáteční zjevnou odlišnost oproti starším peckám, album si zamilujete. Muzikanti hodně citují svojí starší tvorbu (viz zřetelná podobnost To Weep Once More a Jesus Wept z debutu co do hudebních motivů i názvu), ale jde o citaci vkusnou, koncepční a vědomou. Díky tomu mám Souls To Deny dodnes rád a často jí proháním ušima. A skvostný obal opět v pojetí DS? Perfiš.


Suffocation (2006)

Souls To Deny byla skvělá comebacková deska. Co se ale podařilo kapele o dva roky později, je v kontrastu vůči předchozímu výlisku naprostá apokalypsa. Partě se podařilo vrátit se k natlakovanosti a zvukové preciznosti takových opusů, jako je právě legendární Despise The Sun, či asi nejpopulárnější Pierced From Within. Tvrdý, ale šťavnatý a zvukově čitelný sound všech nástrojů, kompoziční propracovanost a poslechovost materiálu, eponymní album je zkrátka jedním z nejlepších deathmetalových alb roku 2006 a patří i mezi nejpovedenější díla kapely od jejího založení. Navíc se Suffocation vrátili ke znovunahrávání skladeb ze zvukově horšího alba Breeding The Spawn. Skladby Prelude To Repulsion a na japonském vydání dokonce skvělá Anomalistic Offerings. Skladby dostaly nový kabátec a znějí prostě fantasticky. Na dalších albech už kapela pokračuje v návratech ke skladbám z Breeding The Spawn.


Blood Oath (2009)

V době vydání se Blood Oath pyšnilo vyčištěným, perfektním zvukem a nádhernou obálkou z díla malíře Jona Ziga. Zároveň šlo o poslední dílo s bubeníkem Mikem Smithem. Deska ale nedokázala obstát v porovnání s albem Suffocation a vyznačovala se větší konzervativností. Když jsem jí v době vydání několikrát poslouchal, nedokázala mě prostě natolik oslovit, abych se k ní vracel. V poslední době musím ale svůj postoj k Blood Oath přehodnotit. Album je prostě dobře odvedená práce a v kontextu diskografie má své místo. Kde mi před tím vadila nevýraznost některých pasáží, tam si teď lebedím nad muzikantskou ekvilibristikou. Kde mi před tím vadil až příliš čistý zvuk s omezeným důrazem na natlakovanost a obrhroublost, tam mi teď někdejší „neduh“ přijde prostě jako historická etapa a už mi vůbec nevadí. V kontextu diskografie průměr (Suffo špatnou desku natočit neumí). V kontextu žánru naprostá špička nakopávající prdel většině konkurence.


Pinnacle of Bedlam (2013)

Tomuto albu jsem věnoval oslavnou recenzi na www.abysszine.com, takže pouze stručná rekapitulace. Vše na tomto albu je dokonalé jak po hudební, tak po zvukové stránce. Nadšení, se kterým se kapela vrátila na peloton snad nejvlivnější party žánru (sorry Kanibalové) stříká z každé vteřiny hracího času. Obálka z díla Par Olofssona (hráči World Of Warcraft zpozorní) je prostě perfektní a sedí k tehdejšímu tvůrčímu rozpoložení kapely. Skladby jako Pinnacle of Bedlam nebo Cycles of Suffering patří k nejlepším skladbám kapely. No a mé nadšení z nové verze Beginning of Sorrow taktéž nezná mezí. Ve stručnosti řeknu, že kvalita předkládaného materiálu se nebezpečně blíží kvalitě Pierced From Within.

Suffocation jsou jednou z nejdůležitějších kapel extrémního metalu a každou deskou to jen potvrzují. Jejich entuziasmus a nadšení pro death metal je činí charismatickou, tvůrčí a veselou partičkou, která s pravidelností a jistotou nakopává zadky většině novopečených kapel. A výraz charisma, tím bych asi hudbu téhle newyorské legendy vystihl nejlépe.  Věrní fandové jistojistě vědí, že nedávno vyšlo nové album ... Off The Dark Light a možná se diví, že jsem jej do diskografie nevložil. Inu jednoduše proto, že vyžaduje samostanou recenzi.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

NIGHT LIFE

RECENZE/ REVIEW: Max Corbacho - The Delicate Essence of Solitude (CZ/EN)

CZ:       Nějaký čas jsme čekali na nové album Maxe Corbacha a tato pauza skutečně zvýšila zvědavost nejednoho fanouška. Nejistota se rozplynula před pár dny, kdy Max ohlásil vydání nového alba „The Delicate Essence of Solitude“. Max Corbacho si vždy držel velmi vysokou úroveň svojí produkce a psychologickou rafinovanost svých ambientních alb. Nové album překonává všechna očekávání.        Album vznikalo v letech 2019 až 2024. Fanoušci jeho hudby preferují různá alba. Autor této recenze řadí hodně vysoko především alba „oceánická“, kam bychom mohli samozřejmě zařadit „The Ocean Inside“, „Horizon Matrix“ a především magickou desku „Source of Present“. Hluboké syntezátorové nádechy a výdechy spojené s ohromujícími harmonickými texturami jsou největší devízou nového alba.      Novinka obsahuje šest poměrně rozličných kompozic. Se skladbou Primordial Flower začíná album až překvapivě dynamicky, s jemným perlením v pozadí. Tento zajíma...