Přeskočit na hlavní obsah

Max Corbacho - O zdroji spočinutí/About the source of tranquility. (Recenze/Interview)

Max Corbacho je fanouškům meditativní elektronické hudby dobře znám. Nejpozději od vydání proslulého alba "The Talisman", kde umě navazuje na odkaz Steva Roache, či v některých polohách třeba Mathiase Grassowa, ukazuje posluchačům cestu kterou mohou projít v poznání svého života a svého úkolu zde na zemi. Jeho hudba je velmi konejšivá, ale zároveň nedává posluchači nic zadarmo. Vede jej jeho vlastním vnímáním hudebního výrazu a každé jeho uchopení je tudíž jedinečné. Po osmi letech jsme opět s Maxem pomyslně na dálku usedli a pohovořili o vývoji, kterým jako autor i jako člověk za tu dobu prošel.


Ahoj Maxi, od našeho posledního rozhovoru uběhlo mnoho let (bylo tomu po vydání skvělého alba „Ars Lucis“). Je tedy rozhodně o čem mluvit. Jak se cítíš po vydání tří krásných desek během jediného roku?

Ahoj Honzo, cítím se velmi dobře když mohu věnovat svůj čas hudbě, která je mojí vášní a způsobem výrazu. Nastala řada důvodů, které mi umožnily vydat během jednoho roku tři alba. Běžně tvořím dvěma způsoby: V prvním případě tvořím skladby bez předchozí představy na kterém albu se objeví, a teprve následně vybírám ty nejvhodnější pro konkrétní projekt.V druhém případě skladby vznikají přímo pro určitý koncept a jsou tvořeny pro konkrétní album. V případě zmíněných tří alb (poznámka pro čtenáře: „Nocturnes“, „Arte Magnetica“ a „Source Of Present“) rostly dílka zároveň díky třem skladbám, které jsem komponoval souběžně. Stejný přístup se nachází v případě trilogie „Nocturnes“. Ve všech třech už existují základy vždy z jedné skladby, která charakterizuje ten či onen díl. Takže v roce 2017 jsem se ocitl v situaci, kdy vznikly tři alba takřka naráz, a pak už jsem se mohl věnovat především propracování detailů a jejich náležitým vibracím.


Začněme tvým nejnovějším albem „Source Of Present“. Jak „atmosférické podmínky“ (vnitřní i vnější) napomohly stvořit tuto jemnou space ambientní hudbu. Stojí za tímto albem nějaký konkrétnější námět?

V tomto projektu jsem se soustředil na aspekt oceánu, asi nejprostorovějšího pojetí mé hudby, tedy z pocitů a energií, jaké daly za vznik mému albu „The Ocean Inside“. Je to asi nejautentičtější forma mého hudebního výrazu, pramení z nejhlubších rovin bytí. Dva motivy, na jejichž základu vznikl nápad na tuto desku můžeš najít ve skladbách The Beginning of Remembering a titulní Source Of Present. Oba motivy spojují masivní „podmořské“ akordy, které se o sebe třou a vytváří v té interakci nové vzájemně reagující harmonie. Miluji ten koncept, umožňuje neustálé rozvíjení a prohlubování, v každém novém okamžiku vznikají nové zvuky a barvy. A všechny skladby na desce prošly tímto procesem, než se ustálily do podoby, kterou znáš.

https://maxcorbacho.bandcamp.com/album/source-of-present


Změnil se nějak tvůj hudební přístup? „Nocturnes“ mi určitým způsobem připomínají album „Deep Time“, jen s více hřejivým, meditačním podtónem.

No v podstatě tvořím podobným způsobem, jako v předchozích letech, ale je pravda, že jsem se více ponořil do práce na takových prvcích jako je harmonie. Z některých témat zkrátka někdy vyskočí nečekané překvapení v podobě řekněme „chyby“ či náhodné shody akordů a odsud se vyvíjí finální hudební motiv. Děje se to často. Ale pak je zde druhá část, kdy vycházím z konkrétního harmonického nápadu. Pro „Nocturnes“ jsem chtěl vytvořit pocit mystického éteru, ale zároveň více meditačního a hřejivého, jak říkáš. Totéž způsobují fotografie na grafice desky. Nápad pro „Nocturnes“ vznikl během jednoho mého výletu do opuštěné oblasti v Aragonu ve Španělsku. Vydával jsem se tam mnohokrát, načerpat klid a cítit vjemy, kterých v hektické Evropě nemůžeš všude dosáhnout. Je to ten pocit, že jsi malinký ve srovnání s majestátností všeho okolo tebe. Pocítit to můžeš pouze tak, že se dostaneš co nejdále od měst, jak jen lze. Naštěstí máme ve Španělsku mnoho takových míst, což je pro mne šťastná okolnost. Umoňují cítit tvé skutečné místo ve vesmíru, umisťují tě do tvého vlastního prostoru a vnímání všech změn, které tě provázejí na cestě životem a jeho proměnami. Stále sebou nosím foťák a pár těchto momentů jsem zaznamenal tak, jak ti je teď popisuji, tedy úžasné zázraky, které nás obklopují. Nu a tak se zrodil nápad složit tohle album. V té době už existovaly tracky, které jsem mohl rozvíjet do různých směrů. No a přišel jsem s nápadem každou z těch skladeb vtisknout do každého dílu trilogie „Nocturnes“. Druhá je již hotova. Mám z toho radost a momentálně dolaďujeme detaily s mým designérem Michaelem Rodriguezem Pletzem. Za pár dní zasílám vše do výroby a brzy budou druhé „Nocturnes“ na světě. Momentálně pracuji na dokončování posledního dílu trilogie.

A konečně album „Arte Magnetica“ které jsi vydal pouze jako digitální release. Co fyzické cédéčko? Asi tu otázku nedostáváš poprvé. :)

Nedostávám. Pravda je taková, že vydání fyzického CD stojí mnoho energie a času, nehledě na finanční výdaje. Někdy je to pro mě jako nezávislého umělce celkem složité zkombinovat a už nyní mám vydaná některá alba, která čekají na fyzickou verzi prostě proto, že nezvládám dělat více věcí naráz. Některá zůstanou již nadále pouze digitálními releasy. V případě každého alba musím učinit nějakou oběť a v případě tohoto alba to bylo rozhodnutí pouze pro digitální distribuci. Není to určitě něco definitivního, kdykoli se může naskytnou příležitost k vydání fyzických kopií, což bych určitě rád udělal. Je to nádherné album, bylo stvořeno velmi přirozeným způsobem, takřka bez námahy a nejpřímnější a nejlogičtější cestou jak jej ihned zprostředkovat posluchačům bylo vydání v digitální formě. Miluji fyzické nosiče jako CD nebo vinyl, ale skvělý je i právě digitální formát. Dnes můžeš hudbu stvořit a zítra jí mohou mít tví fandové u sebe. Je to fantastické. Fyzický formát má ten magický rys artefaktu, téměř rituálu, ovšem na úkor času a energie. Formát však pochopitelně nemá co dočinění s hudební kvalitou materiálu. Nevnímám digitální distribuci jako něco podružného, naopak. Okolnosti jednoduše v daný moment nabízí volbu mezi digitální a fyzickou distribucí a Arte Magnetica obsahují některé z nejexperimentálnějších věcí, které jsem doposud složil a to jak je album jako celek vytvořeno, zprostředkovává velmi hlubokou zkušenost. Myslím, že je to velmi vyvážené album o hře světel a stínů. Reakce mých fanoušků na toto album je fantastická a jsem za to velmi vděčný.

https://maxcorbacho.bandcamp.com/album/arte-magnetica

Zajímalo by mě, jestli se na tvých obálkách objeví další obrazy fraktálů vytvořených v programu Apophysis. Obaly alb „The Talisman“ a „BreathStream“ byly úžasné a krásně korespondovaly s tvou hudbou.

Inu, nikdy nevíš. Z té doby mám uloženo spoustu obrázků, které čekají na příležitost zářit na nějakém mém albu. Momentálně se ale má orientace jak dělat covery mění a odvíjí se od spolupráce s výše zmíněným Michaelem Rodriguezem Pletzem a myslím, že budeme pokračovat v cestě, kterou jsme společně započali a uvidíme, kam nás zavede. Ale nevylučuji použití některých těchto obrázků do budoucna, jsou úžasné.

A co tvá živá vystoupení? Plánuješ v nich pokračovat? Třeba v České Republice? :)

Jo tak to je otázka za milion a všichni mi jí pokládají. Základní komplikací v realizaci živých vystoupení je přesun techniky a způsoby přepravy v dnešním světě. Mohl bych zredukovat svůj setup na samply a využítí spíše laptopu. Ale to není moje hudba, není to způsob, kterým bych se rád prezentoval svým příznivcům, i když jí zcela nevylučuji. Možná nějaká mininalistická verze mého studia, možná klávesy, desktopový syntezátor a pár fx jednotek. Může být. Ale momentálně si užívám mnoho radosti ve studiu, tvořím mnoho dalších alba a projektů a asi se nenacházím v té fázi. Možná budu v budoucnu unaven dlením ve studiu, kdo ví! Rád bych hrál svoji hudbu více lidem a setkával se s fanoušky osobně abych je pozdravil a cítil jejich nadšení. A určitě bych to rád realizoval v České Republice, mám zde mnoho fandů.

Ambientní hudba je jistě velmi duchovní a ne vždy jednoduchá na poslech. Představ si tuto situaci. Mluvíš s někým, kdo v životě o takové hudbě neslyšel a neví, co to je „ambientní hudba“, nemá žádnou zkušenost. Co bys mu řekl, abys přitáhl jeho pozornost ke své hudbě, a aby se případně stal tvým příznivcem?

Teď mluvím z osobní zkušenosti: Je to něco tak osobního, tak intimního a niterného, že pokud ten proces nastane z donucení, odpor přijde jako první reakce. Nejlepší způsob jak někoho seznámit s ambientní hudbou, je vystavit ho ve vhodnou dobu na vhodném místě jejímu působení. Ambient není jako jiné žánry, které mají jasně uchopitelný rámec, či zapamatovatelnou melodii. Většinou je tomu právě naopak, poskytuje masivní stěny různých harmonií, které se pomalu přelévají a vyvíjejí, není zde žádný melodický háček, na kterém by se posluchač mohl zachytit. Myslím, že jde o součást něčeho hlubšího, něčeho co tě provází tvým prostorem, a životem, je to pro tebe přirozené. Prve jsem byl této hudbě vystaven přesně takto, na běžné večeři u přátel. Z kamarádovy sbírky jsem si náhodně vybral album, a magické spojení bylo na světě. Bez jakéhokoli nátlaku. Pouste prostá plynulá zkušenost.

A konečně, myslíš, že ambientní hudba může léčit tak složitá nastavení mysli jako je úzkost, strach, deprese atp? Má podle tebe důležitý léčebný potenciál?

No samozřejmě. Myslím, že tento žánr má tyto schopnosti jako žádný jiný. Dostávám mnoho mailů od léčitelů všech druhů z celého světa, jak moje hudba pomohla jejich pacientům. A mnoho lidí mi říká, že léčí svou nespavost přímo mojí tvorbou. Myslím, že onen jemný charakter této hudby napomáhá léčit psychiku lidí. Aby ne, nejdůležitější předpoklad pro zdraví je kromě jídla klid a harmonie. Víme všichni dobře, že lidé žijící na venkově žijí šťastněji, než lidé ve velkých městech. Abscence stresu a tlaku je tou nejlepší medicínou. My, co žijeme ve velkých městech, pro nás je asi nejsmysluplnější léčbou poslech právě takovéto hudby. Je to náš posvátný chrám, kde můžeme dýchat a navrátit tělu a mysli klid.

Jaké jsou tvoje budoucí plány, koncepce, nápady, které bys chtěl realizovat? Ne nezbytně v hudbě, ale obecně jako lidská bytost.

Hudebně, jak už jsem říkal je mým nynějším cílem vydání „Nocturnes II“. Zároveň dokončuji skladby, které se budou nacházet na mém dalším albu a skladby pro třetí díl „Nocturnes“. Předělávám také studio, pořizuji novou výbavu a měním některé věci, které doufám kladně ovlivní mou hudbu. No a jinak se soustředím na růst jako člověk, ze dne na den hledám v životě jeho hloubku. Myslím, že jedna z věcí, která mi v tom napomáhá, je žít prostý život. Občas cestuji, poznávám nové kultury a nové lidi, krajiny. Je to jedna z mých velkých vášní. Cestování mění lidskou mysl, dělá nás lepšími a tolerantnějšími a vede nás hlouběji v porozumnění mystériu života.


Nechcěl bych tento rozhovor zakončit bez poděkování všem mým příznivcům včetně tebe, nadšeným kolegům, kteří mojí práci podporují již po léta. Děkuji a přeji všem to nejlepší.


(ENGLISH VERSION)


Helo Max,

it's been many years since the last time (after releasing magnificent "Ars Lucis" album) so there is a lot to talk about. How are you? How do you feel after releasing three great music pieces during one year?


Hello Jan, I feel very good, happy to continue dedicating myself to the music that is my passion and my way of expression. There have been a series of circumstances that have made it possible in a single year to edit three albums. Normally I have two ways of working: In one of them I'm creating pieces without knowing to which album they will be destined, and on the fly I'm selecting the most suitable ones for a certain project. In the other form there is a concept from the beginning and the pieces are created expressly for that album. In these three cases the albums were delimited with three main pieces already created in parallel for a long time. The same thing happens with the "Nocturnes" trilogy. In all three there are already three main pieces that I find powerful to develop from them the concept for three albums. So we came to 2017 with three albums finished almost at the same time so I could go spacing for editing and maintain a good rhythm.



Lets begin with your newest album, „Source Of Present“. How „atmospheric conditions“ (inner and outer) helped you to craft this gentle space music. Is there any particular idea behind?

In this project I focused on the most oceanic part of my music, recovering for it the same energy and emotion from which my double album The Ocean Inside was born. It is perhaps the most authentic form of my musical expression and that which springs from the deepest place. The two themes from which the idea for this album started were the first track, The Beginning of Remembering, and the one that gives the name to the album, "Source Of Present". Both themes are based on the interaction of several masses of oceanic chords that rub against each other and creating new and evolving harmonies. It is a concept that I love developing and deepening, carving new sounds and colors every turn. All the tracks of the album have gone through different states until they have been in their current form.


Did somehow change your composition aproach? "Nocturnes" somehow reminds me „Deep Time“, but with more warm, meditative vibe. Is there more to it? I think "Nocturnes" shall continue with another album?

Well, basically I keep writing as I have done in recent years, but it is true that I go deeper into aspects such as musical harmony. There are some themes in which sometimes an unexpected surprise occurs, perhaps an error or a random succession of chords and from there a whole theme is born. It happens very often. But then there is the other part where I start from a concrete harmonic idea, sometimes created simply with a piano sound, and which then serves as the basis for a whole successive development. For "Nocturnes" I wanted to print a mysterious air but at the same time, as you say, more meditative and warm. The same photograph that accompanies the album induces us to do so. The idea for "Nocturnes" was born in one of my trips to one of the most uninhabited areas of Spain, in Aragón. I have gone there many times to breathe the tranquility and to feel something very difficult to perceive today, especially in Europe. And it is that feeling that you are very small compared to the immensity that surrounds us. The only way to feel that is to get away from the cities as much as you can. Fortunately in Spain we enjoyed many of those places, for me it is a luck. They allow you to really feel your place in the universe, they place you in your true dimension and your perception of everything changes, of your life and what you do here. In all these excursions my camera always accompanies me and I was able to obtain a few captures that perfectly expressed that feeling of which I speak to you, of the wonder and wonder that surrounds us. There was born the idea for this album. At that time there were three long development tracks that were already finished or I was working on them. I came up with the idea of ​​creating a trilogy with each of those tracks as main themes of each of the three albums. From those three ideas I began to work on the rest of the tracks for each of the albums. The second is ready, I'm happy because I'm giving the finishing touches to the artwork with my designer Michael Rodriguez Pletz. In a few days I hope to send everything to the factory and very soon we will have "Nocturnes II" for sale. At the same time I'm still working on more music that will complete the third and final part of the Noctures trilogy.


And finally „Arte Magnetica“ which is only released as digital album. How about physical copy? I'm sure you've been asked this question before :)

Yes absolutely. The truth is that the release of a physical album requires large doses of energy and time, in addition to money. All this for an independent artist like me is sometimes very difficult to combine and there are albums that have to wait for their moment for releasing on CD, simply because I do not have time to do more things at once. Or definitely remain as digital editions. In each release I must sacrifice some things, this time the decision was to only publish this album in digital. But it is not something definitive, at any time there may arise the opportunity to release it on CD, and I hope to do so in any time. For me it is a great album, it was composed in a very fluid way, almost without effort and the most direct way I had to present it to the public without having to wait any longer was to do it in digital. I love the physical format, both CDs and vinyl, but I love the digital format also for the freshness and the instantaneity of delivery, you can finish an album today and tomorrow all your fans have it on their devices. I find it fantastic. The physical album has that magical component of the object, almost ritual, and to develop it requires more time and energy. I think it's important for an independent artist to be able to choose the times and the combination of digital and physical releases can help make things easier. Of course the format has nothing to do with the musical quality of the project. I do not see my digital editions only as inferior, on the contrary. Simply the circumstances of that moment make choose between one format and another.  "Arte Magnetica" contains some of the most experimental pieces that I have composed so far, and the succession and disposition of each track in the album creates a very deep immersive experience. I think it's a very balanced album between lights and shadows. The reaction of my followers to the release was fantastic, I am very grateful for that.


I wonder if any more fractal flame Apophysis made art will appear as cover art for your albums? "The Talisman" and "BreathStream" cover artwork was amazing, perfectly matching with your music.

Well, you never know. I have many images of that time still saved, waiting for the opportunity to decorate the cover of some album. Right now my direction in terms of graphic design of my albums is changing, partly due to the influence of Michael Rodriguez Pletz, and I believe that we will continue on the path undertaken to see where it leads. But I do not rule out using some of those images that I created in Apophysis for a future project. They are fantastic.


How about your live performances? Do you plan to do them more? Maybe in Czech Republic? :)

It is the million dollar question that everyone asks me. The main obstacle to live performances is the gear and how to move it around the world today. The answer I get to this is that I can use samples or shoot audio tracks from on a laptop and do some kind of live mixing. I could do it, but it's not my music, it's not the way I would like to introduce myself to my followers, although I do not definitively rule it out. Maybe a very minimal version of my studio, maybe a keyboard and a desktop synthesizer and a couple of fx units. Can be. But at the moment I have a lot of fun in the studio, lots of projects and albums to complete and maybe now I'm not in that moment. Maybe in the near future I get tired of being in the studio, who knows! The truth is that I would love to present my music to more people, to do it live, to meet many of my followers in person, to greet them, to feel their affection. It would definitely be fantastic. Of course. And of course it would be great to do it in Czech Republic. I have a lot of followers there.


Ambient music is sure very spiritual and not always easy to listen. Imagine a situation. You talk to someone who doesn't know what „ambient music“ is, doesn't have any experience. What would you tell him to attract him to listening to this music, and perphaps become a fan of the genre?

I speak from my personal experience: It is something so personal, so intimate and profound that if it happens in a forced way, rejection will appear first. The best way to introduce someone who does not know what "ambient music" is, is simply to expose it at an appropriate time to that music, as a sound background. Ambient music is not like other genres that have a very clear discourse, a very marked melody. It's just the opposite, usually they are diffuse masses of sound that move and evolve slowly, there is no melodic hook or anything similar that is going to hook you. I think it's part of something deeper and what it does is accompany you like a musical incense, a background where you live, breathe. My first exposure to this genre was like that, something casual, at a dinner in the house of some friends. I chose an album by chance from his record collection and there arose something magical. All without forcing the situation, only the personal experience flowing slowly.


And finally, do you think ambient music can heal such difficult mindsets as anxiety, fear and depression etc etc? Is there an important healing potencial to it?

Yes, of course, I think these capabilities are more powerful in this musical genre than in any other. There are many emails I receive from therapists of all types from all over the world, telling me that they use my music in their sessions with their patients. And many people who tell me that they treat their insomnia with this type of music and specifically with my albums. I think that the serene characteristic of these music facilitates all kinds of improvements in the psychological state of people. Not in vain, the most important and determinant for health, in addition to food, is peace, tranquility. We all know that in rural areas people live better and with a better quality of life than in large cities. The lack of stress and tension is one of the best medicines. For those of us who live in cities, one way to return to that calm of the great natural spaces is precisely to listen to this musical genre. It is our sacred temple where one can breathe and return calm to our mind and body.

What are some of your future plans, concepts, or ideas you want to do? Not necesserily in music, but overall in creation and being human :) ?

Musically, as I explained earlier, the most immediate thing is the release of Nocturnes II. At the same time I'm completing more tracks for what will be a new album, and also the tracks that are missing for the third part of Nocturnes. Also comment that I'm doing a remodeling in my studio, acquiring new gear and changing some things, which I hope will positively affect my music. In the other aspects, I focus every day more on growing as a person, looking for depth in life. I believe that one of the things that helps me to do this is to live in a very simple way, prioritizing above all the search for peace and tranquility. I think that is the key to everything. Also from time to time I like to travel and get to know new landscapes, people, cultures, etc. It is one of my great passions. Traveling changes the mind of people, makes us better and more tolerant, and takes us even deeper into the understanding of the mystery of life.

I do not want to close this interview without thanking all my followers, to you among them, faithful colleagues who have supported my work for many years. Thanks and all the best for everyone.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Suffocation – Příběh obludy (komentovaná diskografie)

Kapela Suffocation patří mezi hlavní architekty brutálního death metalu. Prosluli svojí zvukovou natlakovaností, rytmickou rafinovaností, technickou hravostí a nápaditostí svých válů. V nedávné době o sobě dali znovu vědět novou deskou … Off The Dark Light. Není lepší příležitosti, než se se právě nyní ohlédnout za dosavadní tvorbou těchto charismatických Američanů. Suffocation vznikli v roce 1988 na Long Islandu v New Yourku a navazovali na rozjíždějící se vlnu smrtícího kovu té doby. V té době nastával obrovský boom nových deathmetalových kapel. Velmi rychle se začal odhalovat potenciál Suffocation. Valivý buldozer s tématy od náboženství po společnost či psychicky narušené osoby se začínal dostávat do povědomí. Human Waste EP (1991) Ve složení Josh Barron (basa), Terrance Hobbs (kytara), Doug Cerrito (kytara), Mike Smith (bicí) a Frank Mullen (vokál) vydávají Suffocation svůj první oficiální počin, na kterém najdeme takové proslulé vály jako je Catatonia,...

NIGHT LIFE

RECENZE/ REVIEW: Max Corbacho - The Delicate Essence of Solitude (CZ/EN)

CZ:       Nějaký čas jsme čekali na nové album Maxe Corbacha a tato pauza skutečně zvýšila zvědavost nejednoho fanouška. Nejistota se rozplynula před pár dny, kdy Max ohlásil vydání nového alba „The Delicate Essence of Solitude“. Max Corbacho si vždy držel velmi vysokou úroveň svojí produkce a psychologickou rafinovanost svých ambientních alb. Nové album překonává všechna očekávání.        Album vznikalo v letech 2019 až 2024. Fanoušci jeho hudby preferují různá alba. Autor této recenze řadí hodně vysoko především alba „oceánická“, kam bychom mohli samozřejmě zařadit „The Ocean Inside“, „Horizon Matrix“ a především magickou desku „Source of Present“. Hluboké syntezátorové nádechy a výdechy spojené s ohromujícími harmonickými texturami jsou největší devízou nového alba.      Novinka obsahuje šest poměrně rozličných kompozic. Se skladbou Primordial Flower začíná album až překvapivě dynamicky, s jemným perlením v pozadí. Tento zajíma...