Max Corbacho je fanouškům meditativní
elektronické hudby dobře znám. Nejpozději od vydání proslulého
alba "The Talisman", kde umě navazuje na odkaz Steva Roache, či v
některých polohách třeba Mathiase Grassowa, ukazuje posluchačům
cestu kterou mohou projít v poznání svého života a svého úkolu
zde na zemi. Jeho hudba je velmi konejšivá, ale zároveň nedává
posluchači nic zadarmo. Vede jej jeho vlastním vnímáním
hudebního výrazu a každé jeho uchopení je tudíž jedinečné.
Po osmi letech jsme opět s Maxem pomyslně na dálku usedli a
pohovořili o vývoji, kterým jako autor i jako člověk za tu dobu
prošel.
Ahoj Maxi, od našeho posledního
rozhovoru uběhlo mnoho let (bylo tomu po vydání skvělého alba
„Ars Lucis“). Je tedy rozhodně o čem mluvit. Jak se cítíš po
vydání tří krásných desek během jediného roku?
Ahoj Honzo, cítím
se velmi dobře když mohu věnovat svůj čas hudbě, která je mojí
vášní a způsobem výrazu. Nastala řada důvodů, které mi
umožnily vydat během jednoho roku tři alba. Běžně tvořím
dvěma způsoby: V prvním případě tvořím skladby bez předchozí
představy na kterém albu se objeví, a teprve následně vybírám
ty nejvhodnější pro konkrétní projekt.V druhém případě
skladby vznikají přímo pro určitý koncept a jsou tvořeny pro
konkrétní album. V případě zmíněných tří alb (poznámka pro
čtenáře: „Nocturnes“, „Arte Magnetica“ a „Source Of
Present“) rostly dílka zároveň díky třem skladbám, které
jsem komponoval souběžně. Stejný přístup se nachází v případě
trilogie „Nocturnes“. Ve všech třech už existují základy
vždy z jedné skladby, která charakterizuje ten či onen díl.
Takže v roce 2017 jsem se ocitl v situaci, kdy vznikly tři alba
takřka naráz, a pak už jsem se mohl věnovat především
propracování detailů a jejich náležitým vibracím.
Začněme tvým nejnovějším albem
„Source Of Present“. Jak „atmosférické podmínky“ (vnitřní
i vnější) napomohly stvořit tuto jemnou space ambientní hudbu.
Stojí za tímto albem nějaký konkrétnější námět?
V tomto projektu
jsem se soustředil na aspekt oceánu, asi nejprostorovějšího
pojetí mé hudby, tedy z pocitů a energií, jaké daly za vznik
mému albu „The Ocean Inside“. Je to asi nejautentičtější
forma mého hudebního výrazu, pramení z nejhlubších rovin bytí.
Dva motivy, na jejichž základu vznikl nápad na tuto desku můžeš
najít ve skladbách The Beginning of Remembering a titulní Source
Of Present. Oba motivy spojují masivní „podmořské“ akordy,
které se o sebe třou a vytváří v té interakci nové vzájemně
reagující harmonie. Miluji ten koncept, umožňuje neustálé
rozvíjení a prohlubování, v každém novém okamžiku vznikají
nové zvuky a barvy. A všechny skladby na desce prošly tímto
procesem, než se ustálily do podoby, kterou znáš.
https://maxcorbacho.bandcamp.com/album/source-of-present
https://maxcorbacho.bandcamp.com/album/source-of-present
Změnil se nějak tvůj hudební
přístup? „Nocturnes“ mi určitým způsobem připomínají
album „Deep Time“, jen s více hřejivým, meditačním podtónem.
No v
podstatě tvořím podobným způsobem, jako v předchozích letech,
ale je pravda, že jsem se více ponořil do práce na takových
prvcích jako je harmonie. Z některých témat zkrátka někdy
vyskočí nečekané překvapení v podobě řekněme „chyby“ či
náhodné shody akordů a odsud se vyvíjí finální hudební motiv.
Děje se to často. Ale pak je zde druhá část, kdy vycházím z
konkrétního harmonického nápadu. Pro „Nocturnes“ jsem chtěl
vytvořit pocit mystického éteru, ale zároveň více meditačního
a hřejivého, jak říkáš. Totéž způsobují fotografie na
grafice desky. Nápad pro „Nocturnes“ vznikl během jednoho mého
výletu do opuštěné oblasti v Aragonu ve Španělsku. Vydával
jsem se tam mnohokrát, načerpat klid a cítit vjemy, kterých v
hektické Evropě nemůžeš všude dosáhnout. Je to ten pocit, že
jsi malinký ve srovnání s majestátností všeho okolo tebe.
Pocítit to můžeš pouze tak, že se dostaneš co nejdále od měst,
jak jen lze. Naštěstí máme ve Španělsku mnoho takových míst,
což je pro mne šťastná okolnost. Umoňují cítit tvé skutečné
místo ve vesmíru, umisťují tě do tvého vlastního prostoru a
vnímání všech změn, které tě provázejí na cestě životem a
jeho proměnami. Stále sebou nosím foťák a pár těchto momentů
jsem zaznamenal tak, jak ti je teď popisuji, tedy úžasné zázraky,
které nás obklopují. Nu a tak se zrodil nápad složit tohle
album. V té době už existovaly tracky, které jsem mohl rozvíjet
do různých směrů. No a přišel jsem s nápadem každou z těch
skladeb vtisknout do každého dílu trilogie „Nocturnes“. Druhá
je již hotova. Mám z toho radost a momentálně dolaďujeme detaily
s mým designérem Michaelem Rodriguezem Pletzem. Za pár dní
zasílám vše do výroby a brzy budou druhé „Nocturnes“ na
světě. Momentálně pracuji na dokončování posledního dílu
trilogie.
A konečně album „Arte Magnetica“
které jsi vydal pouze jako digitální release. Co fyzické cédéčko?
Asi tu otázku nedostáváš poprvé. :)
Nedostávám.
Pravda je taková, že vydání fyzického CD stojí mnoho energie a
času, nehledě na finanční výdaje. Někdy je to pro mě jako
nezávislého umělce celkem složité zkombinovat a už nyní mám
vydaná některá alba, která čekají na fyzickou verzi prostě
proto, že nezvládám dělat více věcí naráz. Některá zůstanou
již nadále pouze digitálními releasy. V případě každého alba
musím učinit nějakou oběť a v případě tohoto alba to bylo
rozhodnutí pouze pro digitální distribuci. Není to určitě něco
definitivního, kdykoli se může naskytnou příležitost k vydání
fyzických kopií, což bych určitě rád udělal. Je to nádherné
album, bylo stvořeno velmi přirozeným způsobem, takřka bez
námahy a nejpřímnější a nejlogičtější cestou jak jej ihned
zprostředkovat posluchačům bylo vydání v digitální formě.
Miluji fyzické nosiče jako CD nebo vinyl, ale skvělý je i právě
digitální formát. Dnes můžeš hudbu stvořit a zítra jí mohou
mít tví fandové u sebe. Je to fantastické. Fyzický formát má
ten magický rys artefaktu, téměř rituálu, ovšem na úkor času
a energie. Formát však pochopitelně nemá co dočinění s hudební
kvalitou materiálu. Nevnímám digitální distribuci jako něco
podružného, naopak. Okolnosti jednoduše v daný moment nabízí
volbu mezi digitální a fyzickou distribucí a Arte Magnetica
obsahují některé z nejexperimentálnějších věcí, které jsem
doposud složil a to jak je album jako celek vytvořeno,
zprostředkovává velmi hlubokou zkušenost. Myslím, že je to
velmi vyvážené album o hře světel a stínů. Reakce mých
fanoušků na toto album je fantastická a jsem za to velmi vděčný.
https://maxcorbacho.bandcamp.com/album/arte-magnetica
https://maxcorbacho.bandcamp.com/album/arte-magnetica
Zajímalo by mě, jestli se na tvých
obálkách objeví další obrazy fraktálů vytvořených v programu
Apophysis. Obaly alb „The Talisman“ a „BreathStream“ byly
úžasné a krásně korespondovaly s tvou hudbou.
Inu, nikdy nevíš.
Z té doby mám uloženo spoustu obrázků, které čekají na
příležitost zářit na nějakém mém albu. Momentálně se ale má
orientace jak dělat covery mění a odvíjí se od spolupráce s
výše zmíněným Michaelem Rodriguezem Pletzem a myslím, že
budeme pokračovat v cestě, kterou jsme společně započali a
uvidíme, kam nás zavede. Ale nevylučuji použití některých
těchto obrázků do budoucna, jsou úžasné.
A co tvá živá vystoupení?
Plánuješ v nich pokračovat? Třeba v České Republice? :)
Jo tak to je
otázka za milion a všichni mi jí pokládají. Základní
komplikací v realizaci živých vystoupení je přesun techniky a
způsoby přepravy v dnešním světě. Mohl bych zredukovat svůj
setup na samply a využítí spíše laptopu. Ale to není moje
hudba, není to způsob, kterým bych se rád prezentoval svým
příznivcům, i když jí zcela nevylučuji. Možná nějaká
mininalistická verze mého studia, možná klávesy, desktopový
syntezátor a pár fx jednotek. Může být. Ale momentálně si
užívám mnoho radosti ve studiu, tvořím mnoho dalších alba a
projektů a asi se nenacházím v té fázi. Možná budu v budoucnu
unaven dlením ve studiu, kdo ví! Rád bych hrál svoji hudbu více
lidem a setkával se s fanoušky osobně abych je pozdravil a cítil
jejich nadšení. A určitě bych to rád realizoval v České
Republice, mám zde mnoho fandů.
Ambientní hudba je jistě velmi
duchovní a ne vždy jednoduchá na poslech. Představ si tuto
situaci. Mluvíš s někým, kdo v životě o takové hudbě neslyšel
a neví, co to je „ambientní hudba“, nemá žádnou zkušenost.
Co bys mu řekl, abys přitáhl jeho pozornost ke své hudbě, a aby
se případně stal tvým příznivcem?
Teď mluvím z
osobní zkušenosti: Je to něco tak osobního, tak intimního a
niterného, že pokud ten proces nastane z donucení, odpor přijde
jako první reakce. Nejlepší způsob jak někoho seznámit s
ambientní hudbou, je vystavit ho ve vhodnou dobu na vhodném místě
jejímu působení. Ambient není jako jiné žánry, které mají
jasně uchopitelný rámec, či zapamatovatelnou melodii. Většinou
je tomu právě naopak, poskytuje masivní stěny různých harmonií,
které se pomalu přelévají a vyvíjejí, není zde žádný
melodický háček, na kterém by se posluchač mohl zachytit.
Myslím, že jde o součást něčeho hlubšího, něčeho co tě
provází tvým prostorem, a životem, je to pro tebe přirozené.
Prve jsem byl této hudbě vystaven přesně takto, na běžné
večeři u přátel. Z kamarádovy sbírky jsem si náhodně vybral
album, a magické spojení bylo na světě. Bez jakéhokoli nátlaku.
Pouste prostá plynulá zkušenost.
A konečně, myslíš, že ambientní
hudba může léčit tak složitá nastavení mysli jako je úzkost,
strach, deprese atp? Má podle tebe důležitý léčebný potenciál?
No samozřejmě.
Myslím, že tento žánr má tyto schopnosti jako žádný jiný.
Dostávám mnoho mailů od léčitelů všech druhů z celého světa,
jak moje hudba pomohla jejich pacientům. A mnoho lidí mi říká,
že léčí svou nespavost přímo mojí tvorbou. Myslím, že onen
jemný charakter této hudby napomáhá léčit psychiku lidí. Aby ne,
nejdůležitější předpoklad pro zdraví je kromě jídla klid a
harmonie. Víme všichni dobře, že lidé žijící na venkově žijí
šťastněji, než lidé ve velkých městech. Abscence stresu a
tlaku je tou nejlepší medicínou. My, co žijeme ve velkých
městech, pro nás je asi nejsmysluplnější léčbou poslech právě
takovéto hudby. Je to náš posvátný chrám, kde můžeme dýchat
a navrátit tělu a mysli klid.
Jaké jsou tvoje budoucí plány,
koncepce, nápady, které bys chtěl realizovat? Ne nezbytně v
hudbě, ale obecně jako lidská bytost.
Hudebně, jak už
jsem říkal je mým nynějším cílem vydání „Nocturnes II“.
Zároveň dokončuji skladby, které se budou nacházet na mém
dalším albu a skladby pro třetí díl „Nocturnes“. Předělávám
také studio, pořizuji novou výbavu a měním některé věci,
které doufám kladně ovlivní mou hudbu. No a jinak se soustředím
na růst jako člověk, ze dne na den hledám v životě jeho
hloubku. Myslím, že jedna z věcí, která mi v tom napomáhá, je
žít prostý život. Občas cestuji, poznávám nové kultury a nové
lidi, krajiny. Je to jedna z mých velkých vášní. Cestování
mění lidskou mysl, dělá nás lepšími a tolerantnějšími a
vede nás hlouběji v porozumnění mystériu života.
Nechcěl bych
tento rozhovor zakončit bez poděkování všem mým příznivcům
včetně tebe, nadšeným kolegům, kteří mojí práci podporují
již po léta. Děkuji a přeji všem to nejlepší.
(ENGLISH VERSION)
Helo Max,
it's been many years since the last time (after releasing
magnificent "Ars Lucis" album) so there is a lot to talk about. How are you? How
do you feel after releasing three great music pieces during one year?
Hello Jan, I feel very good, happy to continue dedicating
myself to the music that is my passion and my way of expression. There have
been a series of circumstances that have made it possible in a single year to
edit three albums. Normally I have two ways of working: In one of them I'm creating
pieces without knowing to which album they will be destined, and on the fly I'm
selecting the most suitable ones for a certain project. In the other form there
is a concept from the beginning and the pieces are created expressly for that
album. In these three cases the albums were delimited with three main pieces
already created in parallel for a long time. The same thing happens with the "Nocturnes" trilogy. In all three there are already three main pieces that I find
powerful to develop from them the concept for three albums. So we came to 2017
with three albums finished almost at the same time so I could go spacing for
editing and maintain a good rhythm.
Lets begin with your newest album, „Source Of Present“. How
„atmospheric conditions“ (inner and outer) helped you to craft this gentle
space music. Is there any particular idea behind?
In this project I focused on the most oceanic part of my
music, recovering for it the same energy and emotion from which my double album
The Ocean Inside was born. It is perhaps the most authentic form of my musical
expression and that which springs from the deepest place. The two themes from
which the idea for this album started were the first track, The Beginning of
Remembering, and the one that gives the name to the album, "Source Of Present".
Both themes are based on the interaction of several masses of oceanic chords
that rub against each other and creating new and evolving harmonies. It is a
concept that I love developing and deepening, carving new sounds and colors every
turn. All the tracks of the album have gone through different states until they
have been in their current form.
Did somehow change your composition aproach? "Nocturnes" somehow reminds me „Deep Time“, but with more warm, meditative vibe. Is there
more to it? I think "Nocturnes" shall continue with another album?
Well, basically I keep writing as I have done in recent
years, but it is true that I go deeper into aspects such as musical harmony.
There are some themes in which sometimes an unexpected surprise occurs, perhaps
an error or a random succession of chords and from there a whole theme is born.
It happens very often. But then there is the other part where I start from a
concrete harmonic idea, sometimes created simply with a piano sound, and which
then serves as the basis for a whole successive development. For "Nocturnes" I
wanted to print a mysterious air but at the same time, as you say, more
meditative and warm. The same photograph that accompanies the album induces us
to do so. The idea for "Nocturnes" was born in one of my trips to one of the most
uninhabited areas of Spain, in Aragón. I have gone there many times to breathe
the tranquility and to feel something very difficult to perceive today,
especially in Europe. And it is that feeling that you are very small compared
to the immensity that surrounds us. The only way to feel that is to get away
from the cities as much as you can. Fortunately in Spain we enjoyed many of
those places, for me it is a luck. They allow you to really feel your place in the
universe, they place you in your true dimension and your perception of
everything changes, of your life and what you do here. In all these excursions
my camera always accompanies me and I was able to obtain a few captures that
perfectly expressed that feeling of which I speak to you, of the wonder and
wonder that surrounds us. There was born the idea for this album. At that time
there were three long development tracks that were already finished or I was
working on them. I came up with the idea of creating a trilogy with each of
those tracks as main themes of each of the three albums. From those three ideas
I began to work on the rest of the tracks for each of the albums. The second is
ready, I'm happy because I'm giving the finishing touches to the artwork with
my designer Michael Rodriguez Pletz. In a few days I hope to send everything to
the factory and very soon we will have "Nocturnes II" for sale. At the same time
I'm still working on more music that will complete the third and final part of
the Noctures trilogy.
And finally „Arte Magnetica“ which is only released as
digital album. How about physical copy? I'm sure you've been asked this
question before :)
Yes absolutely. The truth is that the release of a physical
album requires large doses of energy and time, in addition to money. All this
for an independent artist like me is sometimes very difficult to combine and
there are albums that have to wait for their moment for releasing on CD, simply
because I do not have time to do more things at once. Or definitely remain as
digital editions. In each release I must sacrifice some things, this time the
decision was to only publish this album in digital. But it is not something
definitive, at any time there may arise the opportunity to release it on CD, and
I hope to do so in any time. For me it is a great album, it was composed in a
very fluid way, almost without effort and the most direct way I had to present
it to the public without having to wait any longer was to do it in digital. I
love the physical format, both CDs and vinyl, but I love the digital format
also for the freshness and the instantaneity of delivery, you can finish an
album today and tomorrow all your fans have it on their devices. I find it
fantastic. The physical album has that magical component of the object, almost
ritual, and to develop it requires more time and energy. I think it's important
for an independent artist to be able to choose the times and the combination of
digital and physical releases can help make things easier. Of course the format
has nothing to do with the musical quality of the project. I do not see my
digital editions only as inferior, on the contrary. Simply the circumstances of
that moment make choose between one format and another. "Arte Magnetica" contains some of the most
experimental pieces that I have composed so far, and the succession and
disposition of each track in the album creates a very deep immersive
experience. I think it's a very balanced album between lights and shadows. The
reaction of my followers to the release was fantastic, I am very grateful for
that.
I wonder if any more fractal flame Apophysis made art will
appear as cover art for your albums? "The Talisman" and "BreathStream" cover
artwork was amazing, perfectly matching with your music.
Well, you never know. I have many images of that time still
saved, waiting for the opportunity to decorate the cover of some album. Right
now my direction in terms of graphic design of my albums is changing, partly
due to the influence of Michael Rodriguez Pletz, and I believe that we will
continue on the path undertaken to see where it leads. But I do not rule out
using some of those images that I created in Apophysis for a future project.
They are fantastic.
How about your live performances? Do you plan to do them
more? Maybe in Czech Republic? :)
It is the million dollar question that everyone asks me. The
main obstacle to live performances is the gear and how to move it around the
world today. The answer I get to this is that I can use samples or shoot audio
tracks from on a laptop and do some kind of live mixing. I could do it, but
it's not my music, it's not the way I would like to introduce myself to my
followers, although I do not definitively rule it out. Maybe a very minimal
version of my studio, maybe a keyboard and a desktop synthesizer and a couple
of fx units. Can be. But at the moment I have a lot of fun in the studio, lots
of projects and albums to complete and maybe now I'm not in that moment. Maybe
in the near future I get tired of being in the studio, who knows! The truth is
that I would love to present my music to more people, to do it live, to meet
many of my followers in person, to greet them, to feel their affection. It
would definitely be fantastic. Of course. And of course it would be great to do
it in Czech Republic. I have a lot of followers there.
Ambient music is sure very spiritual and not always easy to
listen. Imagine a situation. You talk to someone who doesn't know what „ambient
music“ is, doesn't have any experience. What would you tell him to attract him
to listening to this music, and perphaps become a fan of the genre?
I speak from my personal experience: It is something so
personal, so intimate and profound that if it happens in a forced way,
rejection will appear first. The best way to introduce someone who does not
know what "ambient music" is, is simply to expose it at an
appropriate time to that music, as a sound background. Ambient music is not
like other genres that have a very clear discourse, a very marked melody. It's
just the opposite, usually they are diffuse masses of sound that move and
evolve slowly, there is no melodic hook or anything similar that is going to
hook you. I think it's part of something deeper and what it does is accompany
you like a musical incense, a background where you live, breathe. My first
exposure to this genre was like that, something casual, at a dinner in the
house of some friends. I chose an album by chance from his record collection
and there arose something magical. All without forcing the situation, only the
personal experience flowing slowly.
And finally, do you think ambient music can heal such
difficult mindsets as anxiety, fear and depression etc etc? Is there an
important healing potencial to it?
Yes, of course, I think these capabilities are more powerful
in this musical genre than in any other. There are many emails I receive from
therapists of all types from all over the world, telling me that they use my
music in their sessions with their patients. And many people who tell me that
they treat their insomnia with this type of music and specifically with my
albums. I think that the serene characteristic of these music facilitates all
kinds of improvements in the psychological state of people. Not in vain, the
most important and determinant for health, in addition to food, is peace,
tranquility. We all know that in rural areas people live better and with a
better quality of life than in large cities. The lack of stress and tension is
one of the best medicines. For those of us who live in cities, one way to
return to that calm of the great natural spaces is precisely to listen to this
musical genre. It is our sacred temple where one can breathe and return calm to
our mind and body.
What are some of your future plans, concepts, or ideas you
want to do? Not necesserily in music, but overall in creation and being human
:) ?
Musically, as I explained earlier, the most immediate thing
is the release of Nocturnes II. At the same time I'm completing more tracks for
what will be a new album, and also the tracks that are missing for the third
part of Nocturnes. Also comment that I'm doing a remodeling in my studio,
acquiring new gear and changing some things, which I hope will positively
affect my music. In the other aspects, I focus every day more on growing as a
person, looking for depth in life. I believe that one of the things that helps
me to do this is to live in a very simple way, prioritizing above all the
search for peace and tranquility. I think that is the key to everything. Also
from time to time I like to travel and get to know new landscapes, people,
cultures, etc. It is one of my great passions. Traveling changes the mind of
people, makes us better and more tolerant, and takes us even deeper into the
understanding of the mystery of life.
I do not want to close this interview without thanking all
my followers, to you among them, faithful colleagues who have supported my work
for many years. Thanks and all the best for everyone.








Komentáře
Okomentovat